Finnlacto perustettiin vuonna 1987, kun markkinoille avautui tarve yritykselle, joka hankkii maidontuotannon tarvikkeita, investointituotteita ja uusia ideoita suomalaisille maatilayrittäjille. Tähän tarpeeseen perustettiin Finnlacto Oy.
Finnlacton tarina liittyy vahvasti tukkukauppaan, mutta Finnlacto on enemmän kuin pelkkä tavaroiden myyjä. Finnlacton omistajat Pasi Niemi, Vesa Wilen, Jukka Lähetkangas, Tero Savela ja Tuomas Wilen haluavat tuoda maatilayrittäjille tuotteillaan lisäarvoa.
– Tavoitteemme on löytää ja tuoda markkinoille jatkuvasti uusia tuotteita, joilla maatilayrittäjät voivat parantaa yritystensä kannattavuutta, saada työhönsä helpotusta ja ajansäästöä sekä kustannussäästöjä, Vesa Wilen kertoo.
Asiakas saa tuotteista moninkertaisen hyödyn
Finnlacton toiminnan tarkoituksena on mahdollisimman suuren hyödyn tuottaminen asiakkaille. Mitä se tarkoittaa käytännössä?
– Periaatteenamme on, että asiakkaan pitää saada tuotteista tuplasti se hyöty, minkä rahallisen arvon hän laittaa tuotteisiin. Hyvä esimerkki tästä on Digital Dermatitis -sorkkasairauteen lanseerattu tuoteperhe, jonka avulla sorkkasairaus saadaan hallintaan. Pahimmillaan koko karja sairastuu tautiin, mutta tuoteperheen ansiosta sairauden leviämistä voidaan rajoittaa niin, että vain muutama yksilö sairastuu. Näin yrittäjä voi säästää kymmeniä tuhansia euroja.
Finnlacto seuraa alan uusimpia trendejä kansainvälisesti. Esimerkiksi Digital Dermatitis on levinnyt ulkomailla jo pitkään, mutta tilakokojen kasvaessa se uhkaa levitä Suomeen. Finnlacto haluaa olla askeleen edellä tarjoamassa ratkaisuja, eikä vasta sitten, kun ongelmat paisuvat liian suuriksi.
Tuotteet on kehitetty asiakkaiden toiveista
Finnlacto työllistää 12 henkilöä, joista viisi ovat omistajia. Omistajat ovat mukana yrityksen päivittäisessä toiminnassa ja asiakasrajapinnassa, mikä auttaa asiakkaiden kuuntelemista. Lähes poikkeuksetta Finnlacton tuotteet on kehitetty asiakkaan toiveesta: tuottaja tai jälleenmyyjä on tuonut esille idean tai ongelman, jolle toivotaan ratkaisua Finnlactolta.
– Kuuntelemme asiakkaitamme mielellämme muissakin asioissa. Meidän pitää osata toimia oikealla tavalla heille päin, eikä niin, että asiakkaan pitää muuttaa omia tapojaan meidän vuoksi.
Yhteistyökumppaneina meijerit ja lihatalot
Finnlacto tekee yhteistyötä kaikkien suomalaisten meijereiden kanssa. Yhteistyökumppaneihin kuuluvat myös lihatalot, kuten Atria, HKScan ja Snellman.
– Meijerit toimivat päivittäistarvikkeidemme jälleenmyyjinä. Lihatalojen kanssa teemme monenlaista yhteistyötä, esimerkiksi Snellmanin kanssa kehitimme vasikanjuottokonseptin. Investointituotteiden myynnissä toimimme suoraan tuottajien kanssa, mutta laskutus tehdään jälleenmyyjän kautta.